Obor AKR2 je úzce provázán s předchozím oborem AKR1 a tvoří jakýsi společný tandem v oblasti základních designérských oborů. V tomto oboru se rovněž seznámíte s pravidly a principy grafického designu, avšak se specializací na sazbu tzv. dlouhých dokumentů, jako jsou například noviny a časopisy, knihy, ročenky, produktové katalogy a mnoho dalších produktů pro tisk i digitální publikování, při kterých se zpracovává (často dávkově) velké množství textů, obrázků a jiné grafiky, na stránkách DTP editoru. V oblasti teoretické přípravy se naučíte, případně navážete, na všechny znalosti z oboru AKR1 (teorie počítačové grafiky, grafického designu, textů a typografie, barev, prepressu), které však nyní rozšíříte o témata designérské mřížky, layoutu, sazby textů, tabulek a celkové montáže stránek s různorodými obsahy. Budování dovednosti a praktické práce probíhá v klíčovém programu Adobe InDesign, spolu s výstupem a kontrolou tiskových dat v programu Acrobat Pro.

Tento obor primárně vyučujeme programu Adobe InDesign. V případě zájmu je však po dohodě možná i výuka v alternativních softwarech Affinity Publisher nebo QuarkXPress.

INFORMACE

Organizační forma výuky: Kombinovaná, viceformní (PREZENČNĚ V UČEBNĚ nebo PREZENČNĚ ONLINE + DISTANČNĚ v online učebně mLearning LMS)

  • PREZENČNĚ V UČEBNĚ nebo PREZENČNĚ ONLINE – přednášky, nácvik, demonstrace, cvičení, designové rozbory praktických projektů, tipy a triky, konzultace, otázky a odpovědi
  • DISTANČNĚ V ONLINE UČEBNĚ LMS – teoretické předměty, podrobné videokurzy – kompletní přehledy teoretických předmětů a videokurzů

Požadované vstupní vzdělání

  • Minimálně SŠ vzdělání, obvyklá práce s PC
  • Vhodné pro začátečníka v grafice a designu: ano

Jazykové prostředí

  • Během prezenční výuky: čeština nebo slovenština
  • Online systém: čeština a slovenština (teorie), angličtina (videokurzy)

Metody a formy výuky

  • Teoretická příprava v online učebně
  • Startovací a pokročilá softwarová školení v online učebně
  • Přednášky a praktický výcvik prezenčně v učebně nebo prezenčně online
  • Praktické cvičení a zadání (kombinovane)
  • Pokročilá témata a techniky, diskuze (kombinovaná)
  • Podrobněji o formách vzdělávání v sekci: >> Formy vzdělávání

Ceny a přihláška

Rozsah a termíny

  • Rozsah kurzu: 48,00 hodin / 2-5 týdnů (dle intenzity střetek)
  • Vyhlášení termínů: veřejné termíny nebo individuálně dle zájmu, na míru
  • Slevy za více oborů: ano, dohodou

Rozvrh výuky

  • 1 týden: Přístup do vzdělávacího systému, přípravné kurzy, teorie, předměty – distanční LMS
  • 2. týden: Praxe a dovednosti práce v aplikacích – prezenčně + studium v online učebně a domácí úkoly
  • 3. týden: Řešení praktických úkolů a projektů – prezenčně + studium v online učebně a domácí úkoly
  • 4. týden: Řešení praktických úkolů a projektů – prezenčně + studium v online učebně a domácí úkoly
  • 5. týden: Vypracování projektu, závěrečný test, obhajoba závěrečné práce

Poznámka: rozvrh je přizpůsobitelný požadavkům účastníků, pokud se celá skupina kompromisně dohodne na úvodním online setkáni.

UČEBNÍ OSNOVY A PLÁNY

AKR0: Teorie počítačové grafiky a oborů designu (povinná příprava)

Úvod do počítačové grafiky

  • Základní pojmy a rozhled v oboru
  • Obory a specializace v oblasti digitálního designu
  • Vektorová a bitmapová grafika – principy, výhody, aplikace
  • Multimédia – principy animace, video a video soubory, zvuk
  • Barevné režimy RGB a CMYK
  • Formáty souborů – pro tisk, web, video, animace a zvuk
  • Softwarová integrace – print

Teorie grafického designu

  • Co je grafický design – definice, historie, současnost,
  • Design a vizuální kód jedince – biologické, kulturní, sociologické aspekty
  • Interakce s prostředím – podnět, reakce, asociace, rozvoj zrakového vidění
  • Záměrné vytváření prvků a jejich vztahů – proces návrhu a vizuálního myšlení
  • Prvky domovské obrazovky a jejich vlastnosti – barva, tvar, velikost, prostor (nositelé obsahu)
  • Základní kameny designu – linie, rámy, náběhy, gradient, prázdný prostor (nositelé konstrukce)
  • Pracovní nástroje digitálního návrháře – mřížky, vodítka, pravítka, sloupce
  • Základní pravidla návrhu – jednota, rytmus, účelnost, přehlednost, vizuální navigace

Písmo a typografie

  • Písmo – základní pojmy, anatomie
  • Písma a jejich rozdělení
  • Základní typografické vlastnosti písma
  • Typografické a stylistické alternativy, piktogramy
  • Rychlost za text a typy sazeb
  • Typografická pravidla za cenu
  • Některé z nejčastějších chyb při práci s písmy, sazbou a typografií

Kompozice a layout

  • Layout – příběh stránky (dvoustrana) a jeho vizuální vyprávění
  • Psychologie čtení stránky – hierarchie v kompozici, vizuální navigace
  • Vyváženost a vyváženost textu a grafiky, rytmus obsahu
  • Sazba a hustota designu – grafika, texty, média
  • Podpůrné a strukturální prvky designu – boxy, sloupky, zástěny
  • Pravidelné a nepravidelné zarovnání objektů
  • Okraje rozvržení a mezera mezi stránkami

Barvy a psychologie barev

  • Barva ve fyzice,
  • Viditelné spektrum,
  • Odraz světla a vnímání barev,
  • Míchání barev,
  • Základní barevný prostory RGB a CMYK,
  • Barevné modely HSV, LAB a další
  • Barvy a bitový zápis
  • Rozdělení barev
  • Barevný kruh a vlastnosti barev
  • Barevné motivy v digitálním designu
  • Psychologické působení různých barev

AKR2: Grafický design: DTP grafika a layout

Adobe InDesign I.+II. – rozšířený softwarový trénink se zaměřením na grafický design / page design (sazba a publikace)

ZAČÍNÁME

  • O DTP aplikacích InDesign / QuarkXPress  / Affinity Publisher
  • Uživatelské rozhraní – panel Nástrojů, Příkazy, Okna
  • Vytváření a správa pracovních ploch
  • Vytvoření a nastavení vlastností dokumentu
  • Uložení nativního dokumentu .indd

PRÁCE SE STRÁNKAMI

  • Koncepce práce se stránkami – stránkové editory
  • Panel Stránky a nástroj Stránka – přehled
  • Stránky a předlohy stránek – Master pages, Parents
  • Vytváření a použití předloh stránek
  • Vkládání a odstraňování stránek
  • Aplikace předloh stránek na stránky
  • Změna velikosti stránek

NÁSTROJE PRO ORGANIZACI OBSAHU

  • Koncepce práce s rozvržením a mřížkou
  • Práce s pravítky a nastavení jednotek
  • Nastavení sloupců a mřížek dokumentu
  • Pomocní čáry a vodítka – základní, dočasné, smart
  • Předvolby aplikace, dokumentů a mřížek

PRÁCE S TEXTY

  • Princípy kontejnerové sazby – rámčeky
  • Psaní, vkládání a import textu – textové kontejnery
  • Předvolby importu textu z Wordu
  • Text ( obsah) vs. textový rámček (obal) – koncepce
  • Formátování textů – znaky (panely Control, Properties)
  • Formátování textů – textových odstavců (panely Control, Properties)
  • Formátování textového rámčeka (panely Control, Properties)
  • Vytváření odstavcových a znakových stylů a ich aplikace na text
  • Ponuka typografických příkazů Text
    • Odrážky a číslované seznamy
    • Prostrkání – mezipísmenové, mezislovní
    • Mezery – základní, tenká, vlasová
    • Řádkový proklad
    • Značky – číslovanie stránek
    • Glyfy

TABULKY

  • Vytváření tabulek – kontejnery
  • Import a předvoľby importu tabulek z aplikace Excel
  • Nastavování vlastností tabulek a buněk tabulky – panely Control, Table
  • Vytváření stylů tabulek a ich aplikace na nové tabulky
  • Tabulátor

UMÍSTŇOVÁNÍ EXTERNÉ GRAFIKY NA STRÁNKY

  • O externí / umístňované grafice
  • Vkládání obrázků / fotografií na stránky – grafický kontejner
  • Vkládání ilustrací / vektorové grafiky na stránky – grafický kontejner
  • Vkládání dokumentů PDF – grafický kontajner
  • Správa externí grafiky – Panel Vazby
  • Editace externí grafiky z prostředí InDesignu (roundtripping – Photoshop, Illustrator, Acrobat, Excel)

GRAFICKÉ VEKTOROVÉ OBJEKTY – KRESLENÍ A VYBARVOVÁNÍ

  • Ponuka základních geometrických objektů
  • Kombinování objektů – panel Cestář
  • Kreslení vlastních objektů nástroji Pero a Ceruza
  • Editace vektorových cest a tvarů – body, táhla
  • Vybarvování – tah a výplň
  • Práce s panely Vzorník a Barba
  • Práce s Přechody
  • Styly objektů a ich aplikování

EFEKTY 

  • Efekty v InDesignu
  • Krytí a režimy prolínání – panel Effect
  • Aplikování efektů na texty a grafiku – panel Effects

ĎALŠÍ ÚPRAVY

  • Kombinování grafiky a textů – obtékání
  • Kombinování grafiky a textů – techniky koláže a montáže
  • Vkládání textů na vektorovou cestu – nástroj Text na cestě
  • Některé užitečné klávesové zkratky

DLOUHÉ DOKUMENTY

  • Strategie pro sazbu dlhých dokumentů
  • Řetězení sloupcových textů
  • Sazba přes stránky
  • Knihy, kapitoly, čislované oddíly
  • Obsahy, poznámky pod čarou
  • Knižnice a výstřižky

PŘÍPRAVA GRAFIKY PRO TISK, WEB, SOCIÁLNÍ MÉDIA A OBRAZOVKY – EXPORT

  • Příprava dat na export korektního tlačového PDF
  • Dialogové okno Export PDF – přednastavvení
  • Nastavení v tablách Compresion, Marks and bleeds, Output
  • Speciální nastavení – průhlednosti, přetisky, přesahy, barevné výtažky
  • Kontrola finálního PDF pro komerční tisk a prepress
  • Dialogové okno Tisk v aplikaci InDesign
  • Export soborů do .PS a distilování PDF
  • Export do formátů EPS, PSD, TIFF
  • Grafika pro obrazovky – principy optimalizace
  • Formáty obrázků a výběr vhodného formátu podle typu dat v grafice
  • Dialogové okno Export pro obrazovky
  • Export grafiky pro obrazovky

Kontrola dokumentů PDF v Adobe Acrobat Pro

  • Print Production – přehled dialogového okna
  • Některé povolené editace a kontrola dat v dokumentu PDF
  • Analýza dat PDF dokumentu – panel Preflight

MOŽNOSTI DIGITÁLNÍHO PUBLIKOVÁNÍ
(pouze InDesign / QuarkXPress)

  • Koncepty digitálních publikací
  • Interaktivní objekty – navigační tlačítka
  • Vkládání multimédií – audio, video
  • Vytváření animácí a ich aplikování na objekty
  • Přechody mezi stránkami
  • Panely HTML5 a Flex (pouze QuarkXPress)
  • Export – interaktivní PDF (pouze InDesign)
  • Export – fixed layout publikace HTML5 (pouze InDesign, QuarkXPress)
  • Export digitálních publikací pro Android / iOS (pouze QuarkXPress)

NOVÉ MOŽNOSTI TVORBY POMOCÍ UMĚLÉ INTELIGENCE
(pouze v InDesignu)

  • Přehled dialogů AI v InDesignu
  • Nástroj Generate image – tvorba generativních obrázků
  • Nástroj Text to image – převod obrázků na editovatelné texty
  • Nástroj Image to text – převod obrazového podkladu na text
  • Inteligentní obtékání grafiky kolem textu v panelu Text wrap
  • Funkce AI – Extract from image – barevný motiv, identifikace písma, převod pixelů na vektorový objekt

Praktická a projektová část

  • Budování projektu bulletinu pro samosprávu (město) během celého vzdělávání – dle požadavků klienta nejprve navrhneme layout publikace a společné prvky (master pages), následně vytvoříme obálku, navrhneme a uložíme vzhled textů, styly objektů a provedeme z dodaných podkladů od klienta (texty, obrázky) praktickou sazbu, typografické úpravy a přípravu na export pro tisk i alternativní export jako digitální publikaci.

Forma závěrečné zkoušky

  • závěrečný test (teorie, požadovaná úspěšnost 85%)
  • obhajoba závěrečné práce na vlastní téma: návrh novinových, časopiseckých, nebo knižních stránek – layout, sazba

Studijní materiály

  • interaktivní přednášky, demonstrace, simulace, elektronické testy, podrobné videokurzy o software (slovensky a anglicky), odborná školení
  • >> Přejít do online učebny

Knižnice

Software pro studium

  • ADOBE: Na  stránce www.adobe.com si  nejprve vytvořte bezplatný účet Adobe ID. Jako účastníci řádného státem akreditovaného studia máte nárok na zakoupení studentské verze Creative Cloud za 19,50 € / měsíc, s kompletní funkčností!  Ušetříte až 65% z ceny za celý rok!
  • Pro vzdělávací program AKR2: Grafický design – DTP grafika a layout, si stáhněte a nainstalujte aplikace InDesign a Acrobat Pro z aplikace Adobe Creative Cloud.
  • V případě softwarových alternatív najdete studentské verze na stránkách QuarkXPress nebo Affinity Publisher. 

VÍCE INFO:
Jaroslav Verlík
Tel. 0703 351 198
info@mlearning.cz